Вестник Земя

                       Коопмедия                      ЦКС
                      НАЦИОНАЛЕН КООПЕРАТИВЕН ВСЕКИДНЕВНИК

Вестник Земя - първа страница

Пон01062020

Брой 100, Година XXXI

            Валута: 1 USD = 1.75631 BGN ↓ 1 GBP = 2.17102 BGN ↓ 1 CHF = 1.82447 BGN ↓
Back Вие сте тук:Начало За дома Бъбреците имат нужда от грижи

Бъбреците имат нужда от грижи

Бъбреците имат нужда от грижи

Бъбреците са жизненоважни за цялостното здраве, така че трябва да се грижим за тях. Специалистите твърдят, че има пет прости стъпки, които могат да ни помогнат в тази посока, стига да сме склонни да променим някои свои навици.

Сигурно доста често сте чували колко е важно да имаме здрави бъбреци, но знаете ли защо? Този чифтен орган отговаря за филтрирането, абсорбирането и реабсорбирането на водата, солите и йоните в тялото. Освен това извеждат почистват токсичните остатъци в кръвта, уточняват медиците. Така че, за да може да функционират всички органи и системи правилно, трябва да се погрижим за здравето на бъбреците си. Ето и няколко съвета, как да стане това:

Пийте достатъчно течности

Дори децата знаят, че пиенето на достатъчно течности (за предпочитане вода) ще помогне на бъбреците да функционират правилно. Урината трябва да е сламено жълта на цвят. Ако е по-тъмен, това може да е знак за дехидратация. А тя е опасна за отделителната система. Мнозина смятат, че вода трябва да се пие само през по-топлите месеци, защото тогава се потим повече. Но това не е точно така. Всъщност през зимата бъбреците работят доста по-активно и организмът се нуждае от добра хидратация. Или иначе казано, дори и да не се пие толкова често вода, то нужните течности могат да се набавят и чрез консумацията на повече чайовете и супите, които са доста по-актуални в този сезон. Така ще се компенсира загубата на течности и ще се подпомогне работата на бъбреците.

Хранете се здравословно

Една балансирана диета след поредицата от празници през януари, ще се отрази много добре на организма. Човек трябва да си осигури всички необходими на тялото витамини и минерали. Така че специалистите съветват през февруари да се наблегне на плодове и зеленчуци, както и на зърнените храни (макаронените изделия, хляба и ориза). В същото време, за да сме сигурни, че бъбреците ни се чувстват добре и успяват да отстранят токсините от тялото ни, не бива да прекаляваме със солта и мазната храна.

Следете кръвното налягане

Проверявайте редовно кръвното си налягане, съветват още лекарите. Те припомнят, че при хипертонията често липсват симптоми. Но това не означава, че състоянието е безопасно. Напротив, то увеличава риска от бъбречни и сърдечни проблеми. Специалистите припомнят, че ако човек няма апарат за измерване на кръвното налягане, може да се обърне към личния си лекар с молба да му го премери. Ако то се окаже по-високо, отколкото трябва, той ще ви предложи да промените някои свои навици или ще ни назначи медикаменти, който ще го поддържат в норма. Идеалното кръвно налягане е между 70-90 mmHg долна граница и 110-130 mmHg горна граница.

Не пушете и не пийте алкохол

Опитайте се да спрете да пушите, а не просто да ограничите този навик до запалването на 2-3 цигари дневно, съветват още медиците. По думите им алкохолът също е проблем. Особено ако с него се злоупотребява. За съжаление, според някои данни както мъжете, така и жените у нас прекаляват със спиртните напитки. А консумацията на твърде много алкохол, в комбинация с пушенето, повишават кръвното налягане и оказват негативно влияние на бъбреците. Както вече става ясно, хипертонията е една от най-честите причини за заболявания, свързани с отделителната система.

Пазете се от рязко напълняване

Тук отново ще стане дума за повишаването на кръвното налягане, което е лошо за бъбреците. Всеизвестен факт е, че рязкото напълняване натоварва сърдечносъдовата система, а от там и всички останали органи. Ето защо човек трябва да се опита да поддържа теглото си в здравословните граници за неговата височина и телосложение. За целта трябва да се следи индекса на телесна маса (BMI). Ако той се окаже по-висок, човек трябва да намали количеството на приеманата храна и да започне да се движи поне 40-50 минути дневно. Упражнения с умерена интензивност - като ходене, колоездене или плуване, са идеални за целта.