Русофобски пацифизъм, или за подмяната на 3 март с 11/24 май
- Публикувана в Понеделник, 16 Май 2022
Трети март е национален празник защото ни превръща от турски поданици в български граждани
Глобално versus национално
Трети март няма глобално/интернационално значение, той е български/национален и е за третото начало на българската държава.
Привържениците на 11 май като “глобален празник“ забравят глобалисткия/католическия/вселенския поглед към деня на светите братя Кирил и Методий.
На 11 май 2018 г. папа Франциск напомня с благоговение, че светите Кирил и Методий успяват да “преодолеят разделението, възникнало между християнските общини с различни култури и традиции“, поради което папа Йоан Павел II, който на 31 декември 1980 г. ги обявява за съпокровители на Европа, ги назовава “истинските предтечи на икуменизма“.
Пацифизъм versus памет
Често срещано е обвинението към Трети март, че разделя и “не носи мир“. Националната памет не е, за да има мир, а за да е жив споменът за историческата истина, а тя е, че третата българска държава е отвоювана от Русия след пет века бездържавие под османски гнет. След пет века именно в Русия е отпечатана и първата служба на св. св. Кирил и Методий през 1862 г., отслужена в храма “Света Татяна“ на Московския университет “М.В. Ломоносов“. Днес се строи втори храм на Московската алма матер и той ще носи името на светите братя Кирил и Методий.
Държава значи сила, бездържавие значи безсилие, а то се отразява на всичко. Без държава и под турско робство камбаните на църквите, вкопани в земята, не бият, мълчат с вързани езици. Впрочем и днес в съседна Турция не можете да чуете камбанен християнски звън. Нашата желязна църква на Босфора — “св. Стефан,“ мълчи. Безмълвна е и църквата ни “св. Йоан Рилски“ в Екзархията, оградена с висок дувар и бодлива тел — така е, мълчиш, когато нямаш държава/сила.
Замлъква и вселенският патриарх на Богоявление, когато мюезинът се извива и той прекъсва освещаването на водата, слушайки ходжата, защото е турски гражданин. (Има официално видео от Истанбул, 19 януари 2019 г.) Трети март ни превръща от турски поданици в български граждани — затова е национален празник.
Трети март, Санстефанска, или “Свети Стефанската България“, както я нарича екзарх Йосиф в дневника си, е спомен и за границите на Българската екзархия, в чиито предели са Охрид, Скопие, Битоля… Какво се случва след Берлинския конгрес с пределите на Българската екзархия извън Княжество България и Източна Румелия? Сърбия окупира Нишка, Пиротска и по-късно Скопска епархия. Защото без държава си безсилен.
Но защо да обиждаме нашите съседи? Нека 11 май носи “послание за мир“. А дали нашите съседи не се обиждат и от историята на Българската православна църква? За северомакедонците от бивша Югославия 24 май е “Ден на всеславянските просветители и учители“ или “Ден на солунските братя Кирил и Методий“ — нито дума, намек дори за България — глобално значение, може би, за да се скрие липсата на локално/северомакедонско.
Български флаг versus чужди знамена
Нима Самарското знаме е чуждо?
Самарското знаме свързва 3 март с 11 май, а не ги противопоставя, от едната му страна е Иверската Света Богородица, а от другата са светите братя Кирил и Методий.
Самарското знаме е осветено в Плоещ на Гергьовден — 6 май 1877 г., от българските духовници архимандрит Амфилохий /Михайлов/ и отец Петър /Драганов/. За боевете за Стара Загора архимандрит Амфилохий е награден с неперстен кръст с Георгиева лента.
Над 300 български духовници, редом с опълченците и с руските войни, пазейки духа им, участват в националното освобождение на България, за което е националният ни празник. Българското духовенство е част от живата история на 3 март.
Нагръдните икони и кръстове сред личните вещи на руските войни от висшия офицерски състав до обикновените войници, открити в братските могили, реликви от Освободителната Руско-турска война 1877 — 1878 г, също са част от свещената памет за 3 март.
Български versus славянски
Оказва се обаче, че разделение в българското общество може да се породи и от формулировката на празника — 11/24 май. Локалният патриотизъм с върховномакедонски акцент не понася “славянското“ в 24 май. От празник на българската просвета и славянската писменост — каквато е историческата реалност, 24 май бе преименуван през 2020 г. на „Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност“. “Обединенопатриотична“ България се отказа от приемствеността между глаголицата и кирилицата, т.е. от връзката между светите братя Кирил и Методий и техните ученици св. св. Климент, Наум, Сава Горазд и Ангеларий. Фиксацията върху азбуката скрива смисъла на Просвещението — християнизацията на България.
В българския всеучилищен химн “Върви, народе възродени“ Стоян Михайловски не се обижда от славянското и нарича светите братя Кирил и Методий “апостоли високославни, звезди върху Славянски мир“, “отци на българското знанье, творци на наший говор мил“, “о, вий, които цяло племе извлякохте от мрътвина“.
От “мрътвината“ на езичеството ни извадиха Светите Седмочисленици, а от “мрътвината“ на бездържавието, петвековното историческо безвремие, ни изведе Русия, затова е паметта за 3 март, благодарната памет, без гняв, без комплекси, а с радост.
11 май е празник и под османска власт, “даскалският празник“, както го нарича Иван Вазов, но как е празнуван той — “…след “песента на Кирила и Методия: „И след тисяща години“, съчинена от пловдивския учител Якима Груев. После изпяхме песента в чест на султана: „Нушири нур Абдул Джихан“, също произведение на Груева. Агата, със светнали от щастие очи, си гладеше брадата пред вида на тая бъдеща покорна рая на негово величество султана.
- Ашколсун, чоджуклар (Да сте живи, деца!) — каза той, когато се свърши турският химн“.
А после, извън училището, пеят “българската тогавашна марсейлеза: „Поискал гордий Никифор“. Гърмеше ли, гърмеше марсейлезата! Ръцете на учителите махаха застрашително при кръвожадния стих: „Сечи, коли, отечество да се освободи!“ (Чинтуловите бунтовни песни още нямаше и тая ги заместяше.)“
Паметта не е, за да има мир, нито да няма обидени, а за да пази спомена за истината. Църквата помни/поменава всеки ден православните български царе, освободителя нашего Александра Николаевича и всички войни, паднали за вяра и за отечество. Църквата ще бъде до края, но държавата ни ще я бъде, докато помни/празнува Трети март.
Дарина Григорова
От „Гласове“
Подзаглавието е на ЗЕМЯ