Яростното слънце на надеждата
- Публикувана в Вторник, 25 Януари 2022
Между поетите от т.нар. априлска вълна Андрей Германов е от онези, които с най-голяма сила, проникновено и човешки изстрадано се докоснаха до света на селска България
Малцина са поетите от втората половина на XX век, в чието творчество така яростно избликва жаждата за живот, жаждата за промяна, както у Андрей Германов. Поезията му сякаш се самозарежда и самовъзпламенява от експлозиите на своята жизненост и първична чувствителност. И печалният факт, че поетът, ненавършил още 50 години, ни остави сами на “каменната земя” (заглавие на една от стихосбирките му), никак не разколебава нашата вяра в несломимата жизненост на поезията му. Тази поезия за сетен път ни убеждава, че истинският живот е в неспокойствието, в изтощителната и несекваща всекидневна борба за истина, че зад привидно мрачната констатация: “Самоубийствено живеене е животът”, поетът всъщност сгъстява цялата си вътрешна енергия и воля за живот, фанатичната вяра на своята душа, че смърт няма за оня, който носи у себе си слънцето на надеждата.
А Германов цял живот е изгарян и заедно с това осветляван от вътрешния огън на това слънце. От неговите огнени кълнове, пронизали живота и творчеството му. Неслучайно първата книга на поета носи заглавието “Кълнове” (1959). Стихотворенията, събрани в нея, ни изправят пред поетическо самосъзнание, за което най-важна, съдбоносна е връзката с природния живот, усещането излъчванията на първичното. И ние виждаме претворени в художествени образи със завладяваща сила всички елементи от неподправения и неизмислен свят на поета. А този свят е светът на българина от средата на двайсетия век – побрал в себе си многовековните наслоения на традицията, паметта на рода, неизкоренимия усет за националното, чувството за родното, диханието на земята, вечния кръговрат на кръвта и пръстта в мащабите на националното съзнание; но също така и свят, в който отекват тежките стъпки на новото, свят, в който заедно с бурното обществено-политическо развитие нахлуват и раздвоението, и резигнацията.
Още в първите книги на Германов се стълкновяват усетът за традиция и чувството за съвременност, в интонацията на стихотворенията долавяме дисонансите на това стълкновение. Книги като “Работнически влак” (1962), “Родов герб” (1964) и “Равноденствие” (1965) насочват вниманието ни към трусовете в самосъзнанието на поета, към драматичните измерения на конфликта: стародавно, патриархално –модерно, урбанистично, конфликт, ярко изразен в духовния свят на съвременника.
Между поетите от т.нар. априлска вълна Андрей Германов е от онези, които с най-голяма сила, проникновено и човешки изстрадано се докоснаха до света на селска България. В стиховете му тя оживяваше в цялото си патриархално великолепие и заедно с това наивитет. Мелодията на отделните творби ни напомняше пасторалната мелодия на димящите угари, в диханието на поета се усещаше полъхът на полския вятър, люлеещ треви и уханни билки, в неговия пулс отекваше пулсът на пръстта, в пълноводието на кръвта му течеше природното време. Могъщото спокойствие на тази, сякаш вечна, селска картина позволяваше на поета да заяви:
Аз до днес си останах верен на спокойствието на нивите.
Но великолепното пресъздаване на тая действителност бе необходимо на поета, за да постигне художествения образ на човека, на българина. Всяка стихосбирка на Германов разкриваше нови пластове в душевността на този човек – тя отразяваше като в калейдоскоп националната психология на българина, неговия бит и нрави, чувствителност и световъзприемане, страсти и емоции. Разбира се, всичко това поетът бе “закодирал” в конкретни образи и внушения, най-малко при него можем да говорим за абстрактност на поетическата визия, за отвлеченост на чувствата. За да се убедим в това, достатъчно е да припомним само няколко заглавия на стихотворения от първите му книги: “Селските гостилници”, “Нощувка в балканско село”, “Стари майки”, “Изсичането на лонгоза”, “Старата България”, “По тебе от далечни времена”, “Старопланински връх” и т.н.
Поезията на Андрей Германов разбужда у нас камбаните на националната памет, тя ни връща към първоизворите, към корените, в звученето є дочуваме шепота на изконни и скъпи за всеки българин неща, озарява ни блясъкът на стародавни предания и поверия. Тази поезия ни кара да приемем и осмислим поновому историческите послания на рода, заключени в обредите и обичаите. И никак няма да е пресилено, ако кажем, че за Германов Отечеството, темата за родината е първата и истинска любов и страст, на които той служи в своята поезия.
Ала измамно би било впечатлението, че поетът остава в пространствата на спокойното съзерцание, че неговото вглъбяване в историята не носи драматичните заряди на раздвоението и резигнацията. Тъкмо защото страстно се стреми към хармонията на минало и настояще, защото иска да пренесе посланията на изконно българското в нравствеността на съвременния човек, Германов е непрестанно подлаган на атаките на скепсиса и раздвоението. Още в “Равноденствие”, четвъртата му книга, ще усетим пристъпите на раздвоението, ще блесне пред очите ни леденият огън на разяждащата мисъл:
От своя радост и от чужда скръб
умирам.
От завист съскаща към мен
умирам.
От користно похвалване
умирам.
От врагове и от приятели
умирам.
(“Преодолявам радостта у себе си”)
От “Равноденствие” нататък Германов вече няма да може да се освободи от резигнацията – от тази изкусителна за него, може би, песен на сирените. Изкусителна, защото единствено в борбата с нея поетът доказва себе си, постига своята действителна същност. В неговия глас пак ще доловим пасторалната просветленост и патетичната жизненост на предишните му стихотворения, но вече приглушени и заредени с вътрешно напрежение. Започнала е борбата, страшната и опустошителна борба на поета с всичко, което обезчовечава човека, което разрушава хармонията на неговата душа и намества там безсърдечието и пустотата. “Яростно слънце” (1969), “Взривна зона” (1977) и “Самоубийствено живеем” (1979) бележат все по-ярките акценти в тая борба на поета. Тези стихосбирки изсичат релефно пред нас образа на А. Германов като един от поетите на съвремието с най-болезнена чувствителност. Той е предоставил сърцето си за арена на сблъсъка между доброто и злото. Не абстрактното зло и добро, витаещо в небесните селения, а злото и доброто в душата на човека – двуличието и искреността, лъжата и истината, хуманното и нечовешкото, благородството и низостта.
Има някаква безумна упоритост в несекващата борба на поета – той вижда, че силите са неравни, но пак предпочита “самоубийственото живеене” пред спокойната смърт на нравственото предателство. Човекът е човек само в борбата и вечното неспокойствие, сякаш иска да ни каже Германов, в непрестанното съпротивление на всичко обезличаващо го, лишаващо го от неговата човешка възвишеност и поетичност.
Поезията на Андрей Германов във “Взривна зона” и “Самоубийствено живеем” се бори за човека. Самият живот е “взривната зона”, в която човекът трябва да устои, да запази чиста душевността си, да не продаде идеалите си. Иначе той става живият мъртвец, мъртвата душа, лишена от човешки облик. С драматичен лаконизъм ни предава това внушение поетът в стихотворението “Оживелият от Термопилите”:
Но гласове ще креснат гневно: “Не!”
Тълпата погнусена ще се дръпне.
Ти ще заплачеш и със думи тръпни
ще паднеш гологлав на колене.
Но покрай теб ще бъде тишина.
Ти ще се блъскаш във стени студени.
Кръгът на мълчаливото презрение
ще очертава твоята вина.
И с нея ти ще крачиш мълчалив.
Докрай! Презрян, отритнат и без стряха…
Те бяха честни. Да. Но те умряха.
И ти си честен. Да. Но ти си жив.
Човек би казал, че има много печал и страдание в последните стихосбирки на Андрей Германов. И това наистина е така. Но тая поезия не ни залива с вълните на песимизма. Премного жизненост има у нея, за да позволи на отчуждението, отчаянието, скепсиса да я завладеят. Жизненост и мъдро, проникновено вглеждане във вътрешния мир на човека.
Този поет цял живот е бил изкушаван от хармонията, от неподражаемите й мелодични излъчвания. Дори и в книги, където най-ярко и релефно се откроява драматичното раздвоение на Андрей Германов, способността му да възприема болезнено остро противоречивата същност на битието – да речем “Взривна зона” (1977) – даже и тук продължава да властва хармонията. Всъщност цялата поезия на Германов е мъчително и изстрадано търсене на тая хармония, но разбирана не като нещо абстрактно и застинало, а съвсем конкретно – вътрешната й симетричност и мелодична неизчерпаемост поетът открива във внезапния слънчев лъч, в диханието на тревата, в мълчанието на любимата, в звездния вятър и пр. Това вечно неспокойно, напрегнато и същевременно съзерцателно-просветлено, плавно движение към изворите на хармонията ще съзрем твърде отчетливо в творбите, създадени през десетилетието, заключено между “Яростно слънце” (1969) и “Самоубийствено живеем” (1979). Ала като че ли най-подходящата форма, в която се излива поетовата жажда по хармонията, тълкувана като истина и свобода, се оказва четиристишието. Онова неповторимо андрейгермановско четиристишие, побрало в себе си светлия възторг и елегичната самовглъбеност, надеждата и отчаянието, усещането за безсилието на човека пред смъртта и несломимата енергия на духа. В това недвусмислено ни убеждава последната книга на поета “Други четиристишия”. Тук има нещо от атмосферата на “Четиристишия” (1974) и “Нови четиристишия” (1976) – чувството за единство между човек и природа, великолепното преливане на настроенията, пастелната мекота на тона. Но заедно с това ще се сблъскаме и с нещо твърде различно. Все по-често в душата на поета прозвучават дисонансите на реалността, действителното разрушава мечтата:
Аз не сънувам, че летя: летежът се превръща в бреме.
По-рядко вика ме виста – по-често вече ми се дреме.
И в дрямката се вия аз, но полет и пълзене смесвам.
Тъй застарялата мечта превръща се в кошмар след време.
Но драматичното, дори трагично усещане за противоречивостта на битието, колкото и парадоксално да звучи, говори тъкмо за страстния стремеж на поета към постигането на неговата хармония. Зад черно-бялата, често графично заострена фактура на четиристишията – резултат от съчетанието на толкова контрастни и разноречиви внушения – се притаява неподозирана мекота, блика изпълнено с топлота и непосредственост чувство. И ние виждаме, че дори когато се докосва до хладния лик на смъртта, поетът търси тайната на живота, в най-черното отчаяние той дири надеждата. И след края той знае, че започва нещо ново – неизвестността му го привлича неудържимо, а вярата в неговата непредотвратимост надделява над всичко:
Небето звездно се открива, светлее. А къде е краят?
И докъде лъчът отива? Къде е, питам, где е краят?
Все нейде свършва се безкраят. Да, но какво оттам започва?
Мълча и свят ми се завива. Немея. Всъщност, где е краят?
Човекът е малка вселена, той е безкраен в духовната си необятност и смъртта няма власт над него, защото е победена от животворната самопродължаемост на рода. Но човекът е безсмъртен само в онова, което го отделя от останалата жива природа – в неизтощимия си стремеж поетически да интерпретира заобикалящата го действителност, да я възвиси и пречисти в пламъка на вътрешната освободеност. Това ни внушава Андрей Германов в своите “Други четиристишия” с присъщата му дискретност и отсъствие на всякакъв дидактизъм.
Не може да не ни порази в последната книга на поета особеното разгръщане на лирическата идея. Тя сякаш е непрестанно изправена на ръба на трагичното, но заедно с това носи в себе си винаги и светъл порив; в мига, когато е пределно експресивно изведена, долавяме у нея хармонията на непривично съзерцание. Причината за това е амбивалентната същност на поетическата идея – у нея се съдържат и отрицанието, и утвърждението; образът се изгражда винаги от противоположни и взаимно изключващи се внушения, което придава многопластовост и многозначност на изображението. С това ще си обясним и афористичния характер на четиристишията, нерядката им притчово-иносказателна обагреност:
Звездата Сириус, звездата, която свети с кървав блясък
от дъното на небесата и нанагоре се възнася! –
Зове тя нашите души. И те ще бъдат там, при нея,
там някъде, а пък телата ще бъдат пясък, пясък, пясък…
Поезията на Андрей Германов има една цел – човекът. Тази поезия е насочена към проникването в необятните пространства на човешката душевност. И ако в творбите на поета понякога прозвучават трагични нотки, то е, защото той знае, че истинската хармония на човешката душа е изстраданата, пречистената във вътрешната борба и раздвоение, в несекващото колебание и съмнение хармония. И макар в един стих поетът носталгично да заявява: “Ще ме откривате, но късно: когато няма да ме има”, ние не само преоткриваме действителните мащаби на неговата поезия, но и виждаме човека Андрей Германов. Ето хармонично изваяния му образ в неговите четиристишия – той стои и ни гледа.
Иван Гранитски
ЧЛЕН-КОРЕСПОНДЕНТ НА БАН